Hel!O mY DarLing!

Rabu, 8 Januari 2014

Rumpai Oh Rumpai!




Cerita ni tak ada kena mengena dengan novel. Tapi mungkin suatu hari nanti ‘kebendulan’ itu akan saya masukkan dalam novel saya…kahkah..

Korang pernah makan rumapai laut tak? Maksud saya rumpai laut yang dah masak. Bukan yang mentah berlumut tu..  Yuckk! itu bau ikan…

Al-kisahnya awal tahun lepas kan femes dengan rumpai laut..so saya pun terpengaruhlah dengan keberkesanan testimony yang deabak lagi menawan kalbu… Rasa macam nak juga cantik mulus lagi berseri macam gambar-gambar yang terpampang dekat fb tu…

Kebetulan tahun lepas saya jejalan dengan kawan2 dekat sabah. So dengan rakusnya menyambar dua bungkus rumpai berat sekilo dengan jayanya. (dalam hati : Lepas ni kompom aku gebuss like org sabahan yang memanglah ori cantiknya) ngee…

 Murah saja kot! dekat itenet melampau2 mahal..padahal dekat sana setengah kilo yg keler ungu baru sepuluh hengget. yang putih lapan hengget. Yang hijau sy tak tanyalah pulak berapa kupang sbb hijau tak berapa malatop dekat fb. (tapi sy boleh faham lah kalau kat itenet mahal..Nk pergi sabah bukannya murah..tiket kapal lagi…tempat tidur lagi..Lainlah kalau boleh kayuh beca terus sampai sabah..Kalau guna org tngah, tak kan si tengah tu tak nak ambil untung.. nak juga dia dapat lebih..jadi memang tak boleh nak pertikai kalau dekat fb mahal)

Ok berbalik pada cerita…Bila balik ke rumahku syurgaku saya pun dengan lahapnya mewhatapp my sis yg selama ni jadi tukang promote ke’badangan’ rumpai laut dekat saya. Dia pun dengan semangat tulis lah ingredients2 sekelian alam untuk adik dia yang sengal ni..
         
 Mula2 kena rendam rumpai laut semalaman…Ok done… Sebab benda murah jadi saya hentam banyak2…hasilnya benda tak bersalah itu kembang penuh sebesen..

          Lepas itu basuh dulu sebelum masak…siap…!

         Masukkan air dua botol..Bereh!

        kalau tak lalu yang segar dari ladang boleh tambah sirap & daun pandan…Segera jugak kubelari mendapatkan benda alah itu….

            Kacau sampai ‘mereput.’…saya pun dengan penuh perasaan kacau x berenti… (my sis cakap nanti boleh dapat setepawe besar….(hoyeee! nanti daku boleh lumur seluruh badan bagi menghilangkan kedakian..dan makan mengunakan senduk bagi mendapatkan keputihan)
           
Bila dah masak kena tapis….Okey disinilah segala kesengalan dan kepandaian melampau saya terserlah!

Ambil penapis mak yang paling besar gabak..Nak tapis tapi kompius..jadi whatapp balik my sisi… Dia cakap ‘betullah tu…tapis…lepas tu simpan dalam bekas..’

okey…saya dengan penuh semangat waja letak bekas dan penapis di atasnya…Dengan penuh perhatian mata tak berkedip walaupun sedetik untuk sekalarecter (tipu..baik korang jgn percaya..Budak cempaka ni membohong) hahah… saya pun mulalah operasi menapis..

LEPAS ITU…..bekas yang berisi ‘air’ rumpai dengan penuh keyakinan plus keazaman yang jitu korang tahu saya buat apa??

saya BUANG dalam sinki..diulang sekali lagi adik kakak pak cik mak cik…saya BUANG! Sebabnya saya sangka kena tapis ambil yang ada melekat dekat penapis je.. kahkahkah… (aiiippp…jangan pernah terlintas dihati utk mngatakan saya setupit!)

Lepas dah buang saya ngendap rumpai yang ada dalam penapis…Erkkk kata boleh dapat setepawe besar…ini jgn kata setepawe besar…sesudu camca pun x lepas!  Greeee…Marah! my sis menipuku… so whatapp lg marah2…

Me : ‘oitt awat dapat sikit ja pun?’…
My Sis : Sikit pasai pa pulak..
Me : ada secoet ja dalam penapis…
My sis : Lah yang lain p mana?
Me : Buanglah!
My Sis : &*^$&$^$&
Me : Oh yaka? yang air kena simpan yg dlm penapis kena buang? (tapi apa dah daku laquqan? Daku simpan yg hampas…yg isinya udah ku sedekahkan kepada uncle sinki…kacaklah sinki ku lepas ini) kahkahkah…

Moral of the story : Jangan biarkan diri anda diselubungi…kestupidan! (saya teringat balik kisah ni sebab semalam my bro mintak tolong masakkan dia si rumpai..dia nak makan n sapu lutut…itu yg teringin nak berkongsi cerita dengan kawan2 ku disini)

Surat Cinta Untuk Di sana : Ini rahsia kita saja tau…jgn cerita dekat orang lain…syuhhhh…hahah

20 ulasan:

  1. Kikiki...mmg kesengalan terserlah....hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak Jun : Kan....ini kesengalan versi apa pun x tahu lah...haha

      Padam
    2. ni sengal versi adra kot......ala2 blur....hahahaha - jumay jue

      Padam
  2. Kikiki...mmg kesengalan terserlah....hahahaha

    BalasPadam
  3. hehehehhee...awat la jadi smpai lagu tu.....

    BalasPadam
  4. sakit perut gelak... adooii la... x pasal sinki yg cun!! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah pasai...sinkiku lagi rupawan... :)

      Padam
  5. Rugi2..pastu cempaka Ada lg x stok semua?dh tu semua terbuang ke?

    BalasPadam
  6. Hahaaas...da la nk cmpe sabah plk pyah..... mcm terbyng ja apa yg ang buat...& dok tbyng jga pkat dok mlepak sambe gelak dok mnekan prut kat ats lntai opis...hahaaaaa....ble runtuh kabin

    BalasPadam
    Balasan
    1. kahkah...rindu knagan tu kak....smlm ronda kolej...tpak tu dah bersih...sisa kabin pn x ada... ;(

      Padam
  7. jd dah tau dh adra ni versi siapa.... hahahahahaha. tu la tanya x abiskan

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan ana bukit kan...patut la adra jd cam 2....ini rupanya sifu dia hahhaa

      Padam
    2. Sy prturunkan sikis sj kesengalan tu dkat adra... hahah

      Padam
  8. banyak2 cerita rumpai2 nie mmg paling kelakar sgt... hahaha... lawak n kesian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kim Razel.. sy pun ksian dkat dri sy... sengal sgt...haha

      Padam
  9. kah kah kah kah ...memang gelak guling tenggiling dak maya razlan sowang ni kat sini bila bace kehebatan CR menyediakan rumpai laut dan hasilnya itu hahahahhahahhha

    BalasPadam

Baca sUdah, benCi, gEraM, sUka pUn sUdah. CeRajiNkaN TanGan, MeNgOmeN siKit :)