Hel!O mY DarLing!

Ahad, 7 September 2014

Cinta Terkalih Pandang : Jajans Bab 1






“Aure tak suka lah abah!” Naik turun nafasnya menahan amarah. Budak lelaki yang berada di sisi abahnya direnung tajam. Nampak bersahaja dengan wajah yang langsung tidak beriak.

“Aure Najua!” Melengking sedikit suara Haji Arif. Sakit hati memandang gelagat anak perempuannya, yang galak menghentak kaki ke atas lantai.

“Payah-payah sangat, abah hantar saja dia dekat rumah anak yatim. Aure tak suka lah abah bawa balik orang kita tak kenal dalam rumah ni.” Mendatar sedikit nadanya kali ini. Takut nak dipandang, wajah abahnya yang sudah berubah warna. Merah padam!

“Siapa cakap abah tak kenal? Em ni anak kawan baik abah.” Dia bukannya gila nak diheret anak orang sesuka hati balik rumah, tapi rasa tanggungjawab yang mendesak… membuatkan dia mengambil keputusan drastik itu. Isterinya juga terima dengan senang hati. Tak disangka, anak gadisnya pula yang lebih sudu dari kuah!

“Em, jom mama tunjukan bilik.” Hajah Safiyah berkata teruja. Ditarik lengan remaja 13 tahun itu, supaya mengikut langkahnya.

Aure tayang wajah cemberut. Agaknya, abah dengan mama dah terkena ubat guna-guna! Entah apa budak itu hembus sampai, cakapnya pun dah tak didengar!

Mama pun satu. Teruja sangat macam tak pernah ada anak! Mengeletar seluruh tubuhnya menahan geram.

“Mulai hari ini, suka tak suka…abah nak Aure anggap Em macam adik Aure sendiri. Faham?” Haji Arif berkata tegas.

“Adik Aure ada sorang saja. Aria!” Semakin kuat kaki dihentak sebelum dia berlalu pergi.

Haji Arif, urut dada. Aduhai anak…Aure dari dulu lagi keras kepala. Entah perangai siapalah yang diikut. Dengan barannya lagi. Kadang-kadang, tak terlayan dia dengan kerenah anaknya yang seorang itu.

“Abang Em, nak tinggal dengan kita ke abah?” Aria yang hanya berdiam diri melihat sandiwara yang dimainkan si kakak, mula bersuara.

“Ha. Nanti Aria layan Abang Em elok-elok. Jangan buat perangai macam kakak pulak.” Haji Arif labuhkan tubuh di sebelah anaknya. Cakap dengan Aria yang berumur 10 tahun lagi bagus dari dia buang suara membentak pada anak daranya yang dah berusia 14 tahun.

“Okey…tapi, apasal Abang Em tak duduk dengan family dia je?” Aria garu kepala. Tak faham betul lah. Rumah tak ada ke, sampai kena menumpang rumah dia?

“Mak dengan ayah Abang Em dah meninggal. Nanti Aria jangan tanya dia tau.” Haji Arif memberi pesanan. Aria bukan boleh, becoknya mengalahkan mak nenek! Semua benda nak ditanya. Lagi tak dapat jawapan, selagi itulah dia menyoal!

“Kiranya, Abang Em tu nak jadi anak abah dengan mama jugak lah ye?” Aria bertanya teruja. Hemm…Bagus jugak tu! Lepas ni, adalah orang nak teman dia main masak-masak!

“Iya lah.” Kali ini, Haji Arif turut teruja sama. Dah lama dia teringin nak ada anak lelaki…tetapi rezeki tak memihak kepada dia dan isteri. Kedatangan Em dalam keluarganya pulak, bagaikan memenuhi impiannya!

Dalam fikirannya, beberapa angan-angan sudah dikarang. Bermain bola sepak pada waktu petang. Tengok movie Terminator tengah malam. Memancing masa hujung minggu! 

.............................
Surat Cinta Untuk Disana : Kisah ni...kisah biasa..sangat biasa sebenarnya.... Hero dan heroin yang juga biasa-biasa.... Harapnya, korang sudi lah baca kisah biasa yang ditulis oleh saya yang juga biasa-biasa.... (Apa kehalnya 'biasa' keluar banyak ni? heheh....) Oh ya!! Korang nak full n3????

7 ulasan:

  1. Semestinya sis jgn ditanya...memang nak yg full hehe

    BalasPadam
  2. tanya lagiiiii nak full ke tidak? nak kena piat telingaaaa?

    BalasPadam
  3. mestilah nk kak..buat2 tnye lah plk..hihi
    ~ruwaida yusof~

    BalasPadam
  4. Wahai cempaka rembulan..sudah gaharu cendana pula..sudah tahu bertanta pula..nak la

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. good .. goodluck kak , kisah yg biasa akn membuak jd luarbiasa .. aminn

    BalasPadam

Baca sUdah, benCi, gEraM, sUka pUn sUdah. CeRajiNkaN TanGan, MeNgOmeN siKit :)