Hel!O mY DarLing!

Selasa, 31 Disember 2013

Jajan's-Jajan's KALAU SUDAH BERKENAN



“Kata mengantuk…” Ditiup wajah Adra perlahan. Mahu membuatkan mata itu terpejam kembali.

“Abang jangan risau. Tempat abang dah memang dalam hati Adra.”

“Huh?” Pelik dia bila Adra tiba-tiba mengeluarkan ayat seperti itu.

“Bukan abang tengah hembus kasih sayang untuk Adra ke tu?” Adra senyum lebar dengan mata yang terpejam rapat. Berbunga rasa hatinya dapat bermanja dengan suaminya.  

“Jangan perasan lah.” Semakin kejap tubuh itu dipeluk.

“Adra tahu abang sayangkan Adra, tapi janganlah peluk kuat sangat. Adra tak boleh nak bernafas dah ni.” Ditolak sedikit dada suaminya menjauh.

“Sorry.” Pantas dia merenggangkan pelukkan.

“It’s okey.” Matanya dipejam celik. Tangan pula ramah menepuk dada suaminya.

“Adra nak dodoikan abang ke tu?” Rambut yang sedikit menutupi wajah isterinya disebak ke belakang dan diselitkan di celah telinga. Kemudian sebuah kucupan hangat singgah pada dahi itu.

“Bukan…Adra tengah tepuk bagi kasih sayang Adra terbenam terus dekat hati abang.”

“Aipp..Main-main pulak dia.” Zafry sudah ketawa. Tak tahan mendengar kata-kata Adra.

“Adra sayangkan abang.” Seperti malam-malam sebelumnya, kata itu terluah lagi dari bibirnya.

“Abang tahu.”`
………………………….
“Abang nak air?” Adra bertanya lembut. Kasihan melihat raut wajah suaminya yang sudah merah semacam. Pasti tidak tahan dengan kepedasan sambal kerang yang dibuat oleh uminya. Dalam pada masa yang sama hatinya sudah mengekek ketawa.

Zafry yang mendengar pertanyaan Adra mengangguk laju. Gila tak nak! Lidahnya sudah rasa mahu terbakar dek kerana kepedasan. Tekak juga terasa mengembang bila seekor ikan yang kuat berbau dimasukkan ke dalam pinggannya. Kalau tidak memikirkan hati ibu bapa mertuanya, pasti dia sudah meluahkan kembali makanan yang masuk ke dalam mulut.

“Zafry tak lalu ke?” Rahimah pandang wajah menantu dan anaknya bersilih ganti.

“Eh tak adalah umi.” Cepat dia menafikan bila terkesan riak penuh tanda tanya diwajah wanita itu.

“Kalau tak lalu nak makan bagitahu umi. Tadi umi ada buat kotew sup untuk Zafry. Tapi Adra cakap Zafry suka masakan kampung. Nak-nak ikan perkasam goreng. Itu yang umi tak hidang.”

Mendengar kata-kata uminya, Adra pantas menyumbat masuk nasi ke dalam mulut secepat mungkin. Alahai…Yang uminya rajin nak bercerita tu kenapa? Kantoi!

“Argh..”

“Kenapa?” Adina bertanya terpingga-pingga bila kakaknya tiba-tiba menjerit kecil.

“Ada semut gigit perut.” Adra tayang sengih. Sekejap lagi pasti ada kesan lebam pada pinggangnya. Dijeling geram wajah suaminya yang tayang riak tidak bersalah.

“Semut besar ye Adra?” Razali menyindir dengan tawa kecil meletus dari bibirnya.
..................................
Tubuh sasanya disandar pada kepala katil. Bersiap sedia mahu menonton persembahan dari isterinya. Sambil itu camera di on kan. Mahu merakam aksi Adra bagi dijadikan bahan untuknya ketawa nanti.

“Abang buat apa tu?” Tak puas hati dia bertanya. Risau jika suaminya sengaja mahu mendajalkan dia. Buatnya lelaki itu masukkan ke dalam You tube tak ke naya?

“Jangan banyak tanyalah. Cepat sikit.” Dengan baju tidur bercorak cartoon dia yakin Adra pasti tampil comel nanti.

“Abang tak rasa macam abang buli Adra ke?” Sentap!

“Tak payah buatlah.” Comforter ditarik bagi menutupi tubuh. Mahu membuatkan Adra serba-salah. Yakin taktiknya pasti berjaya kerana dia sendiri selalu tewas dengan taktik merajuk yang selalu Adra buat sebelum ini.

“Adra buat sekarang.” Tangan dikepakkan. Bersiap sedia mahu mempersembahkan chicken dance pada suaminya. Dengan perut ke hadapan, dia yakin gayanya pasti tak ubah seperti ibu ayam!

Zafry tergelak kuat. Comel! hanya itu perkataan yang dapat dia katakan bagi mengambarkan keadaan Adra sekarang. Tubuh itu sekejap ke kiri sekejap ke kanan. Sesekali berpusing ke belakang. Mulut pula riuh mengikut music yang dipasang olehnya melalui handset. Kata malu…tapi gayanya dah nampak seperti orang tak tahu malu!


Surat Cinta Untuk Di Sana : Sy dah tempek dekat group…Sj tempek dekat blog pulak nak bg kwn2 yg bukan ahli group fb bc… :) https://www.facebook.com/groups/621308791235302/ 


3 ulasan:

  1. walau pun dh bc kat grup....tp nak gak bc kat sini....hihihi....chicken dance + sambal kerang ikan pekasam......hihi......pak singa yg makin tumpul taring nya....- jumay jue

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sis Jumay Jue... Taringnya terlupa diasah... sikit hari lagi terus reput...haha

      Padam
  2. akk dok tunggu bila novel awak nk kuar..

    BalasPadam

Baca sUdah, benCi, gEraM, sUka pUn sUdah. CeRajiNkaN TanGan, MeNgOmeN siKit :)