Hel!O mY DarLing!

Ahad, 13 Julai 2014

Jajans Bab 11 Isteri Milik Aku






“Siapa datang tu?” Datin Mawar  mengecilkan mata. Cuba diintai tetamu yang galak membunyikan loceng.

“Kejap. Rhea pergi tengok.” Terus dia bangun dan menuju ke arah pintu pagar rumah. Kelibat seorang remaja lelaki, cekap menyapa pandangan matanya.

“Puan Rhea Melati?”

Puan? Rhea sudah berkerut dahi. Kemudian barulah perlahan-lahan kepalanya diangguk. Diintai jambangan rose yang ada dalam pegangan remaja itu.

“Ada kiriman bunga untuk puan.”

Cekap diturunkan tandatangannya pada permukaan kertas yang diserahkan kepadanya. Setelah itu, disambut jambangan bunga yang dihulurkan. Sempat ucapan terima kasih diberi, sebelum pemuda berbangsa cina itu berlalu.

“Siapa bagi bunga tu?” Datuk Rahim sudah berkerut dahi.

“Tak tahu ayah.” Ditayang sengihan lebar. Sejambak besar bunga ros yang ada ditangan, dibawa mendekat ke arah hidung. Dihidu aroma wangi yang terbit, dari bunga kegemarannya itu.

“Itu kad ada. Tengok lah.” Datin Mawar menyampuk. Tidak senang hatinya melihat bunga ditangan anaknya itu. Risau jika Rhea terlupa dengan status yang masih disandang sekarang.

Mendengar kata uminya, pantas Rhea menarik sikit jambakan bunga bagi mencari kad seperti yang dikata.

Membulat matanya membaca perkataan yang terukir pada bahagian dalam permukaan kad. Xander Arjuna! hanya itu sahaja perkataannya. Tiada yang lain....

Kaki sudah mula terasa kebas. Perut juga seperti mahu naik kejung. Ya Allah...Entah apa lagilah yang Xander nak buat.

Dibuang pandang ke arah ayah dan uminya yang masih menanti jawapan. Entah apa motif xander menghantar jambangan bunga itu ke rumahnya. Kalau mahu membuatkan dia gelisah di hadapan kedua orang tuanya itu, rasanya Xander sudah berjaya!

“Siapa bagi?”

Garau suara ayahnya membuatkan dia semakin berdebar. Teragak-agak dia mahu membuka mulut.

“Kawan Rhea ayah.” Sedaya upaya dia cuba menceriakan wajah. Cuba menyembunyikan getar yang mula bertandang.

“Bagus lah tu.” Datuk Rahim ukir senyuman lebar. Sungguh dia berpuas hati kalau ada orang lain yang berminat dengan anak kesayangannya. Kalau boleh, secepat yang mungkin dia mahu mengusir Xander dari kehidupan Rhea.

“Apa yang bagusnya? Kalau rasa nak tempah neraka awal, buat lah. Ingat sikit yang Rhea tu masih isteri orang.” Datin Mawar berkata sedikit tegas. Selagi ikatan antara Rhea dengan Xander masih ada, selagi itulah dia tidak mampu untuk bertenang. Dahulu dia pernah menjadi wanita lemah yang hanya akur pada kemahuan sang suami.
           
Menunduk pasrah, kononnya mahu menjadi isteri mithali, tetapi rasa puas yang dicari langsung tidak pernah menjengah. Entah sudah berapa banyak dosa yang dikarang demi melunaskan kemahuan suaminya sendiri.

            Perit hatinya, bila dia terpaksa mengakui…dialah salah seorang yang terlibat dalam meruntuhkan rumahtangga anak sendiri!

            Terkedu Rhea mendengar kata-kata uminya. Bicara wanita itu saling tak tumpah, sama seperti Farah. Sedikit berkecil hati dia dengan kata-kata itu. Sepatutnya, wanita itu lebih memahami dirinya. Apa yang terjadi dulu, bukan salah dia. Semuanya salah Xander! Kenapa sekarang, dia pula yang dihukum?

Surat Cinta Untuk Disana : Kalau msg di fb tdak berbalas…maafkan sy….bukan sengaja..Tiap komen yang dibuat semuanya sy baca...sebab komen tu bagaikan tonik...ubat semangat utk menaip..hehe…. skarang sy sedang dikejar dateline…Banyak bulan sangat berseronok…dah dekat baru kalut…sila jangan tiru perangai itewww… haha…kalo dah siap…sepantas trojen saya kembali berpoya-poya….  :)

5 ulasan:

  1. Tambah reaction sendiri "BEST" tp pendek sgt la.....

    BalasPadam
  2. Hehe..mcm biasa xsbr2 nk baca next..smga kakak cr cpt2 smbng..nak lagi nak lagi nak lagi..hehe

    BalasPadam
  3. ala sikitnya...tak puas la....
    apa2 pun diharapkan agar CR bukan cristiano ronaldo ye..hehehhe terus dilimpahkan idea2 utk terus berkarya....amin.

    BalasPadam
  4. kalau panjang lagi besttt... bagi Datuk x sedar diri tu SENTAP...

    BalasPadam

Baca sUdah, benCi, gEraM, sUka pUn sUdah. CeRajiNkaN TanGan, MeNgOmeN siKit :)