Hel!O mY DarLing!

Sabtu, 22 Jun 2013

Jajan's Miss Puyu Will You Marry Me?

Ali Emran        



            Jam dinding dijengah. Sudah pukul empat lebih. Azan Asar sudah kedengaran. Kegelisahannya bertandang lagi. Kalau nak ambil air sembahyang dia perlu keluar. Kalau keluar...masalah. Kepalanya diketuk-ketuk berharap idea menjengah. Malangnya otak dia sudah benar-benar tepu. Satu idea pun tidak mahu masuk.

            “Yuyu,,,Yuyu,,,Chek tidoq ka?”

            Tersentak Yuyu mendengar ketukan dipintu beserta suara Tok Mah yang kuat memangil namanya.

            “Tak. Kenapa tok?” Perlahan-lahan Yuyu melangkah menghampiri pintu bilik. Terbuka sahaja pintu, wajah Tok Mah yang sedang tersenyum memandangnya dipandang. Nampak berseri dengan kain terlekung kemas tersarung ditubuh.

            “Lekas. Semua orang tunggu dah dekat bilik sembahyang. Cepat sikit no.”

            “Kejap-kejap. Yuyu ambil air sembahyang dulu.” Keluhan resah meletus apabila kelibat itu menghilang. Dia tahu, ‘masalah’ itu perlu dihadapi.

            “Ali Emran, apasalah aku kena jumpa engkau lagi?” Rasa mahu sahaja dia menghantukkan kepala ke dinding.
...................
            Salam diberi. Bersyukur dia diberi lagi kesempatan untuk mengadap sang pencipta. Doa dibaca perlahan. Setelah selesai berdoa, dia memusingkan badan kebelakang. Ingin bersalaman dengan ahli keluarganya.

            Melihat tubuh itu yang memusing menghadap kebelakang, pantas Yuyu menundukkan wajah. Berharap wajahnya tidak menyapa pandangan lelaki itu. Kalau dulu kegelisahannya hanya berpusat kepada Hasif, sekarang bertambah seorang lagi. Dia benar-benar sudah tersepit. Kalaulah dia tak menunjukkan sikap keras kepala semata-mata mahu menyakitkan hati Hasif, pasti dia tidak perlu berhadapan dengan situasi merimaskan seperti sekarang.

            Bila semua orang sudah bangun, pantas dia berdiri sama. Tidak sabar mahu keluar dari ruangan itu. Kepala dipangung. Saat itu matanya bersambung pandang dengan satu wajah yang jelas tergamam memandang kearahnya.

            “Camelia Yusnita.”

            Saat mendengar namanya diseru Yuyu berharap dia akan pitam pada waktu itu juga. Malangnya dia masih kaku berdiri. Memandang lelaki itu dengan pandangan yang bercampur baur.

            “Yuyu buat apa dekat sini?” Emran bertanya. Wajah gadis itu dipandang bagi meminta kepastian. Takkanlah dirinya masih diekori?

            “Ikut Camelia. Encik Emran cucu Tok Mah ke?” Walaupun jawapan sudah diketahui sengaja Yuyu bertanya. Dia benar-benar tiada soalan mahu ditanya kepada lelaki itu.
           
            “Yup. Ingatkan awak ikut saya lagi.” Emran pantas berlalu. Tidak dipedulikan riak wajah gadis itu yang berubah. Senyuman sinis tersadai dibibirnya.

            “Kau kenal Emran ke?” Lambat Hasif bertanya. Dari tadi dia menjadi penonton setia kepada pertemuan kedua insan tersebut. Seorang dengan wajah yang sinis dan seorang lagi kelat seperti tertelan kopi pahit.

            “Encik boss...............” Bergetar suara Yuyu memangil lelaki itu. Bibirnya sudah tercebik mahu menangis.

            “Eh, kau kenapa? Jangan nak menangis dekat sini. Karang orang ingat aku cuba buat tak senonoh dekat engkau pulak.” Gelabah Hasif melihat reaksi Yuyu. Apa yang tidak kena? Ingin berlalu pergi takut pula kalau sesuatu terjadi. Sudahlah dia berjanji segala bagai dengan ibu dan kakak gadis itu.

            “Tolong saya...” Kali ini rasa malu harus dibuang. Yang pasti dia benar-benar perlukan pertolongan lelaki itu.

            “Kau kenapa?” Semakin tidak keruan Hasif bertanya.
           
            “Kalau Encik Boss tolong saya, balik KL nanti saya sangup buat apa sahaja.” Kali ini dia rela. Kalau terpaksa menjadi orang gaji yang tidak dibayar gaji pun dia sangup asalkan lelaki itu mahu membantunya.

            “Apa saja?”Hasif tersenyum senang hati mendengar kata-kata itu. Beberapa perkara yang menyeronokkan sudah mula terbayang dimatanya.

            “Apa-saja, kecuali benda yang dilarang agama.”

            “Kau ingat aku jahat sangat ke?” Sedikit berang Hasif bertanya. Buat macamlah dia buta agama sangat. Rasa nak sahaja dia mendebik Yuyu yang sudah mula tersenyum.

Surat Cinta Untuk Disana : Sahaja ingin mengenalkan anda kepada watak Ali Emran...Macam mana Yuyu boleh kenal mamat ni? Itu sy  x pasti nk cerita ke tidak..kahakahkah,,,(gelak jahat) Papai...muahhhh

                          

9 ulasan:

  1. WAAAA.....makin tertanya2 plak..harap2 jajan2 yang akan kmi bca nanti tak buat kami trtnya2 ya...:-( sedih law xdpt follow ending cite nie

    BalasPadam
  2. sape pulak ali emran nie..sobb sobbb
    nak lagi ..nak lagiii

    -yoozara-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nantiiiiiiiiiiiiiiiiiii...nantiiiii...kita story...haha

      Padam
  3. alaa.....nk full cerita.......bila novel ni nk ada kt pasaran???????can't wait.....:(

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy msih dlm proses nk mnyiapkan novel ni. doakan sy sntiasa ada idea...haha

      Padam
    2. yess..x sabarnya..:)

      Padam

Baca sUdah, benCi, gEraM, sUka pUn sUdah. CeRajiNkaN TanGan, MeNgOmeN siKit :)